Poissaoloihin puuttuminen
Oulun normaalikoulu käyttää Oulun kaupungin kehittämää läsnäolon tukemisen mallia, joka sisältää toimintaohjeita oppilaiden läsnäolon ja kiinnittymisen tukemiseen sekä koulupoissaolojen ennaltaehkäisemiseen, seurantaan ja niihin puuttumiseen. Ohjeet on suunnattu koulun ja oppilashuoltopalvelujen henkilöstölle sekä huoltajille, lapsille ja nuorille. Ohjeet perustuvat velvoittavaan koulutuslainsäädäntöön ja suostumukseen perustuvaan oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntöön. Mallin nimi on Hyvä olla koulussa! Läsnäolon tukeminen Oulussa.

Läsnäolon tukemisen malli

Poissaolot
Yläkoulussa luokanvalvojat ja alakoulussa luokanopettajat seuraavat oppilaiden poissaoloja. Opettajat puuttuvat poissaoloihin läsnäolon tukemisen mallin mukaisesti. Huoltajat ovat velvollisia ilmoittamaan lastensa poissaoloista viipymättä Wilmassa. Näin opettajat ovat ajan tasalla siitä, mitkä oppilaan poissaoloista ovat luvallisia (esimerkiksi sairauspoissaoloja) ja mitkä luvattomia. Opettaja voi tarvittaessa olla yhteydessä oppilaan huoltajaan kaikenlaisten poissaolojen syiden selvittämisessä.