Tieto- ja viestintätekniikka
normaalikoulussa kuluvana vuonna
Mika Ruikka, Timo Grubert, Jari Honkanen ja Eero Ijäs
Yleistä - Mika Ruikka
Kuluvana lukuvuonna tietotekniikan hyödyntäminen on entisestään
syventynyt. Omien havaintojeni mukaan opettajien ja oppilaiden sekä muun
henkilökunnan tietotekniset käyttötaidot ovat selvästi
parantuneet. Mielestäni tämä onkin ainoa tie tietotekniikan
luonnolliseen ja toimivaan hyödyntämiseen opetuksessa. Henkilökunnan
koulutus on pääasiassa yhdessä oppimista, sekä yksilöllistä
ohjausta kunkin henkilön ongelmissa. Tämän lisäksi
lukuvuoden aikana on järjestetty myös kurssimuotoista
tietotekniikkakoulutusta yhteistyössä kasvatustieteiden tiedekunnan
kanssa.
Koulu tarjoaa hyvin teknisiä valmiuksia oppimisen avuksi.
Laitekanta vastaa opetushallituksen tavoitteita. Ala-asteella tavoite on 10, yläasteella
8 ja lukiossa 6 oppilasta yhtä konetta kohden. Normaalikoulussa mikroja on
verkossa 145 kappaletta, joista oppilaiden käytössä on
ala-asteella n. 35, yläasteella ja lukiossa n. 70. Kaikki oppilaat saavat
halutessaan käyttöön sähköpostitunnuksen. Verkkoyhteys
toimii yliopistojen FUNET-verkon kautta, jonka liikennöintinopeus tällä
hetkellä on 155Mbps. Oppilaille tarjoutuu myös mahdollisuus verkon käyttöö
n kotoa Oulun puhelimen modeemipankin kautta. Verkon ja laitteiden ylläpidon
on hoitanut Mika Ruikka yhdessä työvoimavaroin palkatun toisen päätoimisen
henkilön kanssa. Tämän lisäksi lähinnä palvelimen
ylläpitoa ja oppilaiden käyttäjätukea on hoitanut viisi
lukion opiskelijaa.
Tietotekniikka on ollut edellisten vuosien tapaan
suosittu valinnaisaine. Tietotekniikan kurssitarjotin on monipuolinen ja vaatii
opettajilta monenlaisia taitoja. Opettajat ovat kuitenkin asialleen vihkiytyneitä
ja ovat kouluttautuneet hyvin vastaamaan tarpeita.
Tietotekniikkaa käytettiin
myös lukuisissa pienissä oppimisprojekteissa, sekä muutamassa
laajemmassa, joista seuraavassa pieni esittely.
1. LUMO-PROJEKTI - Jari Honkanen
Lukion
monimuoto-opetuskokeilu eli LUMO aloitettiin syyslukukauden alussa vuonna 1997
Tyrnävälle ja Ylikiiminkiin. Oppilaita tuli Tyrnävälle 11 ja
Ylikiiminkiin 10 oppilasta. Koulumme osallistui kokeiluun yhdessä Muhoksen
lukion, Oulun lyseon lukion ja Oulun aikuislukion kanssa. Koulustamme osallistui
opetukseen opettajia seuraavasti: Juhani Vaskuri (kemia), Timo Ylinampa (ruotsi)
ja historian opettajat Matti Ojakoski ja Jari Honkanen.
Toteutumisen
ollessa vielä epävarma aloitti historian työryhmä historian
kahden ensimmäisen kurssin suunnittelun monimuoto-opetusta varten.
Kokoonnuimme yhteen kaikki neljä historian opettajaa (Tuula Siira Oulun
Lyseosta ja Päivikki Halla-aho Oulun aikuislukiosta) useita kertoja talven
aikana ja suunnittelimme keinot, joilla opettaa lukion historian kurssit HY1 ja
HY2 monimuotoisesti: lähi-, etä- ja itseopiskeluna.
Suunnitelmamme
mukaan opetus järjestettiin samanaikaisesti molempaan etälukioon. Lähiopetus
toteutettiin opettajaparein, toisen parin ollessa Tyrnävällä
toinen oli Ylikiimingissä. Kontaktia ja vuorovaikutusta yllä pidimme
oppilaisiimme myös etäopetuksen keinoin videoneuvottelun, sähköpostin
ja puhelimen (kännykkä) sekä käytössämme olleen
helppokäyttöisen www-editorin, Nebedin avulla. Nebedissä kävimme
jatkuvaa ajasta ja paikasta riippumatonta keskustelua sekä annoimme ohjeita
ja palautetta opilaille. Oppilaiden itsenäisen työskentelyn osuus oli
kohtuullisen isoa osa kurssia. Itsenäisen opiskelun tueksi tuotimme
monipuolista internetin tietokantoja ja tietokoneen eri sovelluksia hyödyntävää
oppimateriaalia Internetiin. Mottonamme oli toteuttaa todella monipuolista
opetusta monimuotoisesti, ja niin teimme. Saamamme oppilaspalautteen
perusteella oppilaat kiinnostuivat uusista opiskelumenetelmistä.
Lumo-projektia jatkossa toteutetaankin yhä laaja-alaisemmin modernia
teknologiaa hyväksikäyttäen, unohtamatta kuitenkaan perinteisiäkin opetusmenetelmiä.
2. LUMA-PROJEKTI - Timo Grubert ja Eero Ijäs
LUMA- hanke koulumme fysiikan opetuksessa
Valtakunnallinen luonnontieteellisten
aineiden ja matematiikan kehityshanke (LUMA) pyrkii aktivoimaan näiden
aineiden opiskelua yläasteella ja lukiossa. Sen eräänä
tavoitteena on herättäätyttöjen mielenkiinto fysiikan
opiskelua kohtaan. LUMA on näkynyt koulussamme mm. fysiikan
tietokoneavusteisten demonstraatioiden ja oppilastöiden lisääntymisenä
aikaisempien fysiikan ja kemian kokeellisten oppilastyömenetelmien
rinnalla. Vaikka peruskoulussa olemme jatkuvasti panostaneet kokeelliseen lähestymistapaan,
vasta lukuvuonna 1997-1998 olemme laajemmin kokeilleet tietokoneavusteisia
mittauksia peruskoulun fysiikan oppilastöissä. Tätä varten
kesällä 1997 remontoitiin luokka 111 sellaiseksi, että sinne
pystyttiin sijoittamaan kuusi tietokonetta ja niiden läheisyyteen kokeita
varten riittävän suuret pöydät. Peruskoulun oppilastöitä
varten hankittiin viisi Empirica- mittausjärjestelmää, joissa
jokaisessa oli virta- ja jänniteanturit sekä valoporttipari.
Opetusministeriö myönsi pilottikouluille kehitysrahaa, jonka turvin
mainitut hankinnat oli mahdollista suorittaa.
Kokemuksia
tietokoneavusteisista mittauksista peruskoulun fysiikassa
Tavoitteenamme
oli tutustuttaa oppilaat nykyaikaiseen mittaustekniikkaan. Pyrimme myös
saamaan kokemuksia siitä, olisiko tietokoneen käytöllä
peruskoulun oppilastöissä etuja perinteisiin mittausmenetelmiin
verrattuna. Tällaisia etuja voisivat olla esimerkiksi se, että useita
suureita voidaan mitata yhtäaikaa, jolloin päästään
niiden välisiin riippuvuuksiin tai että, voidaan mitata hyvin nopeita
tai hitaita ilmiöitä. Myös mittaustulosten käsittelyn voisi
olettaa helpottuvan ja ne voi saada vaikkapa graafiseen muotoon. Yhtenä
tavoitteena oli kokeilla myös verkkoympäristön käyttöä
tehtävien annossa ja oppilaiden vastausten vastaanottamisessa.
Mittauksia
tekivät 9c, 9d, 9e ja 7ef luokan oppilaat. Mittauksia tehtäessä
kaksi tai kolme oppilasta konetta kohti osoittautui sopivaksi määräksi,
mutta jotkut neljänkin hengen ryhmät työskentelivät hyvin
tehokkaasti. 9 luokan 18 oppilaan ryhmä jaettiin kahtia, jolloin toinen osa
teki perinteisiä mittauksia ja toinen tietokoneavusteisia mittauksia. Tällöin
tosin kumpikin osa mittauksista kärsi ajanpuutteesta, varsinkin alussa,
jolloin tietokoneella tehdyt mittaukset vaativat enemmän aikaa.
Kokemukset
vaikuttivat lupaavilta. Tietokoneavusteiset oppilastyöt sopivat hyvin
peruskouluun. Oppilaat olivat innostuneita ja oppivat nopeasti käyttämään
ohjelmaa. Koneiden käyttökynnys oli matala eikä mitään
ennakkoluuloja tätä työtapaa kohtaan esiintynyt. Toisaalta
oppilaat suhtautuivat aika kritiikittömästi saamiinsa tuloksiin;("Mutta
se tietokone antoi tällaiset luvut"), eivätkä he aina
helposti suostuneet pohtimaan ristiriitaisiakaan tuloksia. Rutinoituneilla
tietokoneen käyttäjillä ei näyttänyt olevan merkittävää
etua muihin verrattuna mittausten suorittamisessa.
Töiden
suunnitteluun täytyy jatkossa kiinnittää erityisen paljon
huomiota, jotta niissä olisi oppilaille riittävästi ohjeita
oppilaiden luovuutta unohtamatta. Työtapa edellyttää
pitempiaikaista käyttöä ja totuttelua, jotta tehtävät
voisi antaa riittävän avoimina. Toisaalta esimerkiksi 9. luokan tuntimäärä
ei mahdollista tietokoneavusteisten mittausten suurta kasvattamista ilman
erikoiskurssia tai kerhoa.
3. TELEMATIIKKA-PROJEKTI - Pekka Kemppainen
- Lisätietoja
www-sivuilla http://norssi.oulu.fi/~pkemppai/9798/index.htm
4. CSILE-PROJEKTI - Sanna Järvelän raportista
Hankkeessa oli käytettävissä yksi kehittyneimmistä ja
oppimisteoreettisesti perustelluimmista oppimisympäristöistä:
tietokoneavusteinen intentionaalinen oppimisympäristö (CSILE,
Scardamalia & Bereiter, 1994). Silti lähtökohta sen kouluun
tuomiseen ei voinut rakentua pelkästään teknologian tarjoamiin
mahdollisuuksiin. Yhdessä , oppimistutkijan, kemian ja sciense aineiden
oppimisen tutkijan sekä kahden kemian yläasteen ja lukion
aineenopettajan kanssa ryhdyttiin pohtimaan mahdollisuutta liittää
CSILE-ympäristö työkaluksi ja oppilaiden ajattelun apuvälineeksi kemian alan oppimisprojektiin.
Kemian oppimisprojektin
keskeisimmiksi teoreettisiksi periaatteiksi muodostuivat tutkivan oppimisen
ilmapiirin herättäminen, opiskelun perustaminen tieteenalakohtaiseen
tietoon sekä autenttisten ja ajankohtaisten ongelmien ja kysymysten esittäminen.
Edellä
kuvattujen teoreettisten periaatteiden valossa ryhdyttiin toteuttamaan "Vesi
kemiallisena elinympäristönä" oppimisprojektia yläasteen
kahden seitsemännen luokan kemian tunneilla. Tänä vuonna projekti
jatkui samojen oppilaiden kanssa kahdeksannella luokalla. Eräs
keskeisimmistä huomioista oppimisprosessesien laadussa oli luokan
vuorovaikutuskulttuurin muutos verrattuna perinteiseen opettajajohtoiseen
luokkatyöskentelyyn. Toinen oppimisen kannalta merkityksellinen piirre oli
oppilaiden kemian alan käsitteellisen tiedon laatu.
Uuden työskentelytavan
tuominen kuitenkin melko perinteisiä käytännön
menettelytapoja noudattavaan yläasteen oppimiskulttuuriin johtaa
luonnollisesti monenlaisiin käytännön ongelmiin. Yhden lukukauden
"pilottikokeilu" sai sekä tutkijat, että opettajat
tarkastelemaan kriittisesti taaksepäin, mutta myös selkeämmin
visioimaan tulevaisuuteen.

Tietoverkkojen hyväksikäyttö
koulutuksessa ei voi perustua tiedon määrän saavutettavuuten tai
sen hallinnan mahdollisuuksiin. Sen sijaan mahdollisuudet tulisi nähdä
tiedon ja sen omaksumisen laadussa sekä siihen liittyvässä
sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Verkkoympäristöt tarjoavat keinoja
syvälliseen, ymmärtämään pyrkivään
oppimiseen. Tietoverkkojen tuloksellinen opetuskäyttö edellyttää
ongelmakeskeisten oppimiskäytäntöjen omaksumista, mutta myös
uusien ja oppimisteoreettisesti perusteltujen pedagogisten ratkaisujen ja
oppisisältöjen pohtimista.
Otteet koottu Sanna Järvelän tutkimusraportista joka on osana
teosta Lehtinen, E. (Toim.) 1997. Verkkopedagogiikka. Helsinki: Edita.