Oulussa luokanopettajaksi opiskelevan koulutukseen sisältyy opetusharjoittelua yhteensä 18 opintoviikon verran. Kalenteriviikoiksi laskettuna se tarkoittaa noin 30 viikkoa. Suurin osa tästä toteutuu normaalikoulun ala-asteella. Eri vuosikursseilta harjoittelussa on koulullamme vuoden mittaan likimain 300 opiskelijaa. Koulun opettajat ja opettajankoulutus-laitoksen lehtorit ohjaavat opetusharjoittelijoita opetuksen suunnitteluvaiheessa ja antavat palautetta pidetyistä harjoitus-tunneista.
Opetusharjoittelu alkaa ensimmäisenä opiskeluvuotena orientoivalla harjoittelulla, jossa opiskelijat saavat pienimuotoisia tehtäviä luokissa. Toisen vuoden aikana on jo kaksi useampiviikkoista jaksoa, joissa opiskelijat pitävät lukuisan määrän oppitunteja ja osallistuvat muutenkin koulutyöhön. Ns. syventävät harjoittelut ovat useimpien opiskelijoiden ohjelmassa kolmantena ja neljäntenä opintovuotena. Kun koulutuksen alkuvaiheen ns. moduuliharjoitteluun vuosikurssit tulevat koko vahvuudessaan, harjoittelee kussakin luokassa neljästä viiteen opiskelijaa. Koulutuksen loppuvaiheen syventäviin harjoitteluihin jokainen opiskelija ilmoittautuu erikseen valiten opetusharjoittelusuunnitelmassa mainituista ajankohdista itselleen parhaiten sopivan. Käytännössä tämä on johtanut siihen, että syventävän harjoittelun jaksoissa opiskelijamäärät ovat jakautuneet epätasaisesti. Luokkaa kohti niissä oli kuluneen lukuvuoden aikana kahdesta viiteen harjoittelijaa.
Aineenopettajakoulutukseen kuuluva tuntimäärältään vähäinen ala-asteeseen tutustuminen toteutettiin kevätlukukaudella pääosin siten, että opiskelijat kuuntelivat oppitunteja, joista sitten keskusteltiin luokanopettajien johdolla. Mielenkiintoinen kokeilu toteutettiin matemaattisten aineiden auskultanttien ryhmässä. Opiskelijat suunnittelivat erilaisia työpajoja, joissa he ohjasivat oppilaita pienimuotoisissa tutkimustehtävissä. Kokeilusta saatiin myönteisiä kokemuksia, joita hyödynnetään muidenkin aineryhmien tulevissa harjoitteluissa ala-asteella.