Elfie ihmetyttää


Hannu Juuso


Kuluneena lukuvuotena on filosofian opiskelu laajentunut entistä useampaan ala-asteen luokkaan. Opiskelu perustuu erilaisten filosofisten kertomusten ja niitä tukevan laajan opettajan oheismateriaalin käyttöön. Pääasiallisena työskentelytapana käytetään ns. tutkimus-keskustelua, jota käydään lasten esille nostamien kysymysten pohjalta. Pyrkimyksenä on parantaa lasten itsearvostusta ja ajattelutaitoja kehittämällä heidän tutkimus-, päättely- ja käsitteenmuodostustaitoa sekä kriittisiä valmiuksia.

Alkuopetusluokissa on käytetty Elfie - novellia sekä siihen liittyvää Pohdimme yhdessä -opettajan materiaalia. Kertomuksen Elfie on ujo ensiluokkalainen, joka ei uskalla puhua luokassa. Hän on kuitenkin hyvin tarkkaavainen ja kiinnostunut kaikesta, mitä luokassa, ystävien parissa ja kotona tapahtuu. Elfien luokka innostuu tutkimaan lauseiden luonnetta, erittelemään asioita ja etsimään niiden välisiä yhteyksiä. Lapset oivaltavat, että kyseiset erittelyt kuluvat onnistuneen ajattelun ja toiminnan edellytyksiin. Kyseisen materiaalin ja sen pohjalta tapahtuvan keskustelun avulla pyritään auttamaan lapsia kohtaamaan, tunnistamaan ja tutkimaan kokemukseensa liittyviä ongelmia mm. kehittämällä heidän kykyään ihmetellä ja kyseenalaistaa arkipäivän itsestäänselvyyksiä sekä käyttämänsä kielen näennäisesti ongelmattomia näkökulmia.

Isommat oppilaat ovat käyttäneet Kim ja Jonna -novellia sekä siihen liittyvää Ihmettelemme maailmaa -opettajan materiaalia. Nämä on suunniteltu tukemaan erityisesti luonnontieteiden opetusta. Kertomuksen henkilöt pysähtyvät ihmettelemään ja miettimään esimerkiksi sellaisia ongelmallisia asioita kuten todellisuus ja perusteltu uskomus, pelko ja rohkeus, puhuminen ja tekeminen sekä totuus ja kauneus. Kielen ja maailman välisiä suhteita tutkittaessa opiskellaan mm. johtopäätösten tekemistä, perusteiden esittämistä, suhteisiin perustuvaa analogista päättelyä, hypoteettista- ja kausaalista päättelyä, käsitteenmuodostusta, esioletusten havaitsemista, luokittelua, kuvailua, erittelyä, esimerkkien antamista, samankaltaisuuksien havaitsemista jne.Sekä Elfie- että Kim ja Jonna -materiaalit on käännetty ja toimitettu yhdysvaltalaisesta Philosophy for Children aineistosta yhteistyössä koulun opettajien (Auli Siitonen, Markku Veteläinen, Hannu Juuso) ja Montclairin valtionyliopistossa USA:ssa toimivan Filosofiaa lapsille -instituutin kanssa.

FILOSOFIAA LAPSILLE

Kasvatustieteiden tiedekuntaan on perustettu Filosofia koulussa -keskus, joka toimii normaalikoulussa. Se pyrkii kehittämään ja edistämään filosofian opetusta kaikilla kouluasteilla. Yhtenä keskuksen toimintasektorina on ollut opettajien perus- ja täyden-nyskoulutus. Peruskoulutuksessa oleville opiskelijoille järjestettiin ala-asteen tiloissa neljän opintoviikon laajuinen Filosofiaa lapsille -kurssi, johon osallistui 20 opiskelijaa. Lisäksi lukuvuoden aikana on järjestetty useita aihetta käsitteleviä opettajien täydennys-koulutuskursseja.


WWW-toteutus by Pekka Leinonen 1997